Joga Iyengara

B.K.S. Iyengar to jedna z największych osobowości w świecie jogi. Opracował własną metodę polegającą na bardzo precyzyjnym ustawianiu ciała oraz wykorzystywaniu w praktyce szeregu pomocy: klocków, pasków, wałków, kocy. Dzięki użyciu pomocy pozycje jogi stają się bardziej efektywne i mogą być wykonywane przez osoby w różnym wieku i z różnymi indywidualnymi ograniczeniami.

Praktyka i nauczanie B.K.S.Iyengara były ściśle związane z jogasutrami, czyli najstarszym dziełem klasycznej jogi indyjskiej. Dziś tradycję tę kontynuują nauczyciele kształcący się w jego metodzie.

Iyengar pogrupował pozycje jogi i połączył je w sekwencje. Pozycje dzieli się na: stojące, siedzące, skłony w przód, skręty, wygięcia w tył, pozycje odwrócone, balansowe. Ich oddziaływanie jest wszechstronne, wzmacniany jest kręgosłup, mięśnie, stawy, organy wewnętrzne, system nerwowy, trawienny, hormonalny, krążenia. W efekcie wykonywania asan i ćwiczeń oddechowych wzmacniane jest całe ciało, sylwetka staje się smuklejsza, psychika wraca do równowagi, stajemy się bardziej zrelaksowani, zdystansowani, zdrowsi.

Joga Iyengara to hatha joga, czyli joga fizyczna.